Automat- & DSG-gear service og reparationer med ATF S5000 skyllemaskine

Vælg den korrekte måde at skifte olien i automatgearkassen.

Ved at almindelig olieskift på en automatgearkasse udskiftes der kun ca halvdelen af olien. Dette skyldes at det kun er muligt at udskifte det olie som er i bundkaret og ikke i selve gearkassen, konverter samt evt olierør og køler.

Med en ATF S5000 skyllemaskine er dette muligt. På en almindelig automatgearkasse er der ca 8-10 liter gearolie. Ved at benytte ATF-maskinen og gennemskylle op mod 20 liter olie, er man sikker på en korrekt olieskift.

 

Ny olie til venstre, gammel til højre

Efter 18 liters gennemskyldning er alt olie skiftet

 

Hvorfor skifte olien?

Den vigtigste element i din aut.gearkasse er olien. udover at olien smøre gearkassen og dens komponenter så leverer den også tryk for at gearkassen kan skifte gear.

Forkerte omdrejninger, hårde skift, manglende gearskifte, hopper ud af gear eller evt. fejlmelding på motor eller gearkasse kan være tegn på dårlig olie.

 

Forkert rådgivning kan koste dyrt !

Mange værksteder inkl. de autoriserede er af den overbevisning, at olien ikke behøver at blive skiftet, fordi det er et lukket system, og olierne i dag er så gode. Dette er helt klart en forkert holdning og ikke en der bør lyttes efter. Gearkassen arbejder lige så meget og hårdt som din motor gør. Bliver olien overophedet brænder den af – på professionelt sprog sagt oxiderer den. Dvs. at olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber) og danner slam. Dette medfører nedbrud i din gearkasse, da olie nu ikke kan smøre korrekt og pga. at slammet sætter sig i gearkassens filter og ventilhus og derved blokere for gennemstrømningen af olien og funktionen for ventilerne.

 

Ligeledes kan din gearkasse være utæt – olien kan sive langsomt, så det næsten ikke er til at se, at du mister den. Ved olieskift, vil vi automatisk fange sådanne fejl og måske endda kunne fange et nedbrud af gearkassen i opløbet. En anden fordel ved olieskift er også, at du kan se om, der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske fanges i opløbet, i stedet for det først opdages når gearkassen er nedbrudt.

 

 Se vores kompetencer

 

VORES SAMARBEJDSPARTNERE